Bida Korsou - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van LolaJimiJorisMinke - WaarBenJij.nu Bida Korsou - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van LolaJimiJorisMinke - WaarBenJij.nu

Bida Korsou

Door: LolaJimiJorisMinkeJimiJorisMinke

Blijf op de hoogte en volg LolaJimiJorisMinke

08 December 2016 | Curaçao, Curaçao

Dushi amigos!

Daar zijn we weer; de weken vliegen nog steeds voorbij. Waar zijn we druk mee? Nou, met 'gewoon' leven hier. Maar ook met het opzetten van een psychologie praktijk. Met gezellig bezoek uit New York, Sinterklaas, met de verjaardag van Joris. Met het investeren in de opbouw van een nieuw sociaal netwerk. En helaas ook met ziek zijn...:-(

In de periode na ons vorige gesprek hadden we allebei een flinke heimwee-dip. Twijfels over of we met het huis wel de juiste keus hadden gemaakt. Het besef dat we niet meer zomaar passanten zijn hier op het eiland. In de periode na zo'n verhuizing grepen we ook dagelijks mis op spullen die we in de berging in NL hadden achtergelaten. Ook misten we winkels (Hema, Ikea, meubelzaken) om ons huis leuk in te richten. Daarbij begon de continue hitte ook een beetje op te breken.

MAAR....Voor jullie je zorgen gaan maken. Het gaat goed met ons! Dat wil zeggen, op de longontsteking van Joris na dan. Met name Joris heeft nog wel meer tijd nodig om aan ons nieuwe huis te wennen. Hij mist het uitzicht op zee en de afwezigheid van een zwembad en los appartement steekt ook een beetje. Nu klinkt dat voor de meesten van jullie natuurlijk enorm decadent maar hier hebben echt veel huizen een zwembad of een bijgebouw. Ook veel van de huizen die we eerder hebben bezichtigd. Uiteindelijk gaven andere punten (o.a. de ligging, de stijl van dit huis) de doorslag maar ook het feit dat we de zoektocht een beetje beu waren. We gaan het gewoon ervaren het komende jaar! I.i.g hebben we in Janneke, Dorette en Lou 3 geweldige oppassen gevonden. Zij passen zomer 2017 4 weken op ons huis als wij in NL zijn.

Voor de psychologiepraktijk hebben we de afgelopen weken veel verschillende loketten gezien. Kamer van Koophandel, belastingdienst, vergunningenloket, terug naar KvK. Nu als laatste nog naar de bank voor een zakelijke Banco di Caribe rekening. Maar ondertussen is de praktijk al in gebruik en zijn er al (tevreden) cliënten. Een trotse Minke dus. :-) Ook op de naam..(tromgeroffel.....):
-> "PsyNova Curacao" <-
Met dank aan vriendin Rianne die de naam Psynova ooit bedacht voor haar eigen praktijk in Driebergen. Zodra Minke die naam hoorde was ze verliefd. Gekscherend werd toen al de deal gemaakt dat, mocht Minke ooit voor zichzelf beginnen dat ze dan heel graag gebruik wilde maken van die naam. Destijds nooit gedacht dat dat zo snel realiteit zou worden!

Er moeten nog wel wat stappen worden gezet. Op het eiland is zo'n 95% van de mensen verzekerd bij de Sociale Verzekeringsbank. Vergelijkbaar met het oude ziekenfonds van NL. De SVB maakt op dit moment geen nieuwe contractafspraken meer met nieuwe psychologen zonder dat deze een bepaalde code hebben. Deze code is ook nodig om bij de particuliere verzekeraars te kunnen declareren. De code wordt door het Ministerie van Volksgezondheid verstrekt. Maar wanneer je geen Antilliaanse bent krijg je alleen zo'n code als je kunt aan tonen dat je iets toe te voegen hebt op hetgeen nu op het eiland aanwezig is. Op termijn is de vraag of de zelf betalende cliënten en de expats (die hebben nog een Nederlandse verzekering) voor voldoende behandelcontacten gaan zorgen. Gelukkig is Minke aangesloten bij een inhoudelijk goede en ook gezellige intervisiegroep die haar ondersteund en adviseert in dit proces. Wordt vervolgd!

Overigens worden langzaam steeds meer alledaagse handelingen alledaagser. Steeds vaker een dag waarin we niet om 21 uur moe in bed liggen van alle nieuwe prikkels. En het regenseizoen is aangebroken. Dat betekent dat het af en toe flink kan regenen. Met ondergelopen straten en lekkages in huis tot gevolg. Maar met als grootste voordeel; aangenamere temperaturen.

We ontmoeten ook steeds meer leuke mensen. Of contacten gaan zich iets meer verdiepen. Jimi heeft zijn eerste speelafspraakjes en in navolging van zijn zusje de eerste uitnodiging voor een verjaardagsfeestje binnen. Aanstaande zaterdag is Lola jarig en dan geven we een feestje. Ook omdat Joris jarig was en als housewarming. Het is leuk om dan de gevarieerde gastenlijst te zien. Mensen van verschillende leeftijden, Antillianen en Nederlanders. Op verschillende manieren mee in contact gekomen. Via via, via werk, via de school van Jimi.

Jullie horen nog hoe het geweest is!
Drumi dushi!

P.S. Wisten jullie dat.....
- Onze VOLVO te koop staat! Het is een VOLVO XC60, 2.0D3, zwart, 2010. Heb je interesse neem dan even contact met ons op!
- we 2x NL 1-2-3 hebben? 1x de programma's zoals ze in NL getoond worden op dat moment (wij zien dan 's avonds het nachtprogramma van NL) en 1x de programma's op dezelfde tijd als NL. Wij kunnen dan bijvoorbeeld om 19:00 uur DWDD kijken terwijl het dan bij jullie 02:00 uur 's nachts is.
- we veel invoerrechten moeten betalen over de pakketjes die jullie ons soms sturen? het schijnt te helpen als je expliciet vermeldt dat het een cadeautje is en als je een kopie van de bon in het pakketje stopt.
- we eindelijk gaan beginnen met lessen Papiamentu
- de kinderen bijna niet meer weten waar we het over hebben als we vragen of ze 'water of sap' willen drinken? Pas bij 'awa of juice' weten ze wat we bedoelen.....;-)

P.S. De foto's plaatsen we achteraf pas bij het bericht. Dat is handiger. Maar dat betekent misschien dat jullie bij de link die jullie straks in jullie mailbox aan treffen, alleen deze tekst lezen en niet de foto's kunnen zien?

• 08 December 2016 - 13:35

Gerda:

Dag lieverds,
    Dat was weer een gezellige up-date.
    Fijn te lezen dat alles steeds gewoner lijkt te worden. Dat brengt vast en zeker veel rust.
    Hoop dat Joris snel verder herstelt.
    Zien we jullie over 6 weken!!!!!
    Dikke kus voor jullie viertjes.

• 08 December 2016 - 19:52

Andrea:

Fijn, fijn bericht weer. Heerlijk te lezen. Mooie inburgeringsstappen weer. En begrijpelijk dat deze gepaard gaan met gemis naar het oude, vertrouwde. Stoer een eigen praktijk. Klote een longontsteking. Prachtige plaatjes van Jimi & Lola.... Hand in hand

• 08 December 2016 - 19:54

Andrea:

Denken aan jullie, missen jullie, houden van jullie!!!!!

• 08 December 2016 - 21:07

Amanda:

Wat fijn om weer zo'n uitgebreide update van jullie te krijgen!!
    En ook goed om te horen dat jullie steeds meer je draai vinden daar, en in het 'gewone' leven raken! En wat grappig dat je dan toch blij kan zijn met het regenseizoen! Dat is hier wel anders! Ik smelt als ik de foto's van de kids zie...wat worden ze groot zeg!
    Lieverds we missen jullie echt wel hier, maar genieten ook mee van jullie tropisch avontuur!
    Dikke kus van ons! Xx

• 09 December 2016 - 21:26

Joke De Nijs :

Mooi verslag alweer,fijn om te horen dat jullie je thuis voelen in het nieuwe huis ,zeker voor Joris,die moet altijd wennen aan een ander huis,zo anders dan het vorige,maaaar zoveel meer ruimte ook voor de kinderen,en voor jou Minke een eigen werkruimte gezellig ingericht,daar was je zo aan toe,morgen de tweede verjaardag van Lola,maak er een leuke dag van,en voor Joris beterschap ,pas goed op jezelf en neem niet te veel hooi op je vork je hebt het zo weer terug en dan duurt het nog langer voor je de conditie weer terug hebt,
    Jimi blijf bouwen door het huis ,je bent er goed in,ik heb het gezien,lieve groetjes van ons en we missen jullie wel hoor xxxx.

• 10 December 2016 - 22:31

Marlon:

Ha lieve mensen,
    Wat fijn om jullie zo te kunnen volgen. Wat een belevenissen zeg.
    Wat stoer zo'n eigen praktijk en wat knap dat jullie zo goed je weg weten te vinden!
    Veel beterschap voor Joris en hartelijk gefeliciteerd voor Lola!
    Dikke kus