Stroopwafels - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van LolaJimiJorisMinke - WaarBenJij.nu Stroopwafels - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van LolaJimiJorisMinke - WaarBenJij.nu

Stroopwafels

Door: LolaJimiJorisMinke

Blijf op de hoogte en volg LolaJimiJorisMinke

06 September 2016 | Curaçao, Willemstad

Bon nochi allemaal,

Wat gaan de dia's snel voorbij en wat gebeurt er veel en weinig tegelijk. Weinig omdat we hier 'gewoon' aan het leven zijn en daarmee zijn de dia's voor een groot deel gevuld met de dagelijkse bezigheden zoals we ze in Nederland (Hulanda) ook hadden. Maar er gebeurt natuurlijk ook veel. Want iedere dag is nog steeds vol nieuwe indrukken. Ook (of juist vooral) als we ons hier maar gewoon door de dag bewegen. Op plaats 1 blijft met stip de tropische warmte staan. Ik begreep dat het bij jullie gisteren wat herfstig was. Zo'n opmerking van ons is zeker niet bedoeld om jaloezie te zaaien en ook niet om te klagen. Maar man, man, man.... wat is het hier WARM! MAAR.... er lijkt verandering te komen. Het heeft de afgelopen dagen namelijk ook een paar keer geregend. En dan ook meteen 'op z'n tropisch'. Dus met bakken uit de hemel, tot op je ondergoed doorweekt zijn en daarbij koelt het dan nauwelijks af. Minke was met de kinderen aan het wandelen toen het begon te druppelen. De bewaking van het Hilton riep haar nog na; 'wat ga je doen joh, het regent'! En nu geeft Minke eerlijk toe dat de heftigheid van de bui haar verraste maar wat was het heerlijk! En dus tevens de eerste keer in de 6 weken hier dat we het een beetje koel hadden zonder airco of zonder hoofd in de koelkast. Best even fijn! :-)

Dan even de verklaring van de titel van dit bericht. We typen hem onder het genot van, jawel, een stroopwafel. Die we gehaald hebben bij.... de Albert Heijn. Dezelfde Albert Heijn waar Joris recent nog een Hollandse(?) nieuwe haalde voor de lunch. Echt heel bijzonder; een Albert Heijn die er uit ziet zoals iedere willekeurige Albert Heijn in Nederland. Als we even genoeg hebben van alle vreemde prikkels dan komen we binnen deze Albert Heijn een beetje tot rust; heel even geen nieuwe indrukken. Soms fijn. En overigens heet de dichtstbijzijnde supermarkt hier Centrum Supermarket. Met een enorm assortiment aan..... Jumbo producten! Dus gisteren nog nasi gegeten met de nasi-kruiden van de Jumbo, de atjar van de Jumbo en de sate-saus van de Jumbo....... Helaas geen (Jumbo) kroepoek gevonden. Oja, nog wel 1 punt waarin de supermarkten hier toch echt wel afwijken van die in Hulanda is het feit dat je de houdbaarheidsdatum echt goed moet checken.

De houdbaarheidsdatum van het water leek overigens 2 weken geleden ook even te zijn verstreken. Toen er de hele dag bruin water uit de kraan kwam(!). Hierover klagen heeft eigenlijk geen zin. Men haalt zijn schouders op 'tja, ze zijn van Aqua-electra bezig met de leidingen'. Oké... had iemand dat misschien even kunnen melden, zodat we, zeker met 2 klein kinderen, gezorgd hadden voor een voorraad water.....??? Reactie? Nada......

De meesten van jullie hebben al begrepen dat Jimi vandaag begonnen is aan alweer zijn 2e schoolweek op de Schroederschool. Het is dus toch de Nederlandse privé-school geworden. Een hele leuke en actieve school met heel veel goede voorzieningen. En een kleine klas met 14 leerlingen. Merendeels Nederlandse kleutertjes maar ook een aantal kindjes van ander afkomst. De school houdt zich strikt aan de regels van het Nederlandse onderwijsprogramma dus dat betekent helaas geen les Papiamentu (vanaf groep 4 kan dat wel binnen de naschoolse activiteiten) maar wel 2x een half uur Engels. We staan versteld van hoe goed ons binkie het doet op school. Daarbij is ook wel heerlijk dat hij iedere dag om 12:30 uur uit is en dan de middag nog heeft om thuis te spelen. Om 07:15 uur beginnen kost, ook voor ons, daarentegen wel meer kruim......;-) Lola had vanochtend haar eerste ochtend op het KDV en daar leek zij ook echt aan toe. Spelen met andere kindjes en nieuw speelgoed.

Onze spullen uit Hulanda worden overigens 99% zeker deze week op de poch afgeleverd. Hoera! Joris kan dan eindelijk weer gitaar spelen, de kids hebben hun boekjes en speelgoed weer en Minke kijkt het meest uit naar bladeren door de afscheidsboeken die we gekregen hebben.

Joepie! De eerste tickets vanuit Hulanda naar Korsou zijn geboekt! Eind oktober komen Joke en Wil 2 weken logeren en in maart mogen we Roland en Neeltje ons nieuwe thuis laten zien. Super fijn dat jullie komen! We hebben er al heel veel zin in lieverds!!! Voor wie ook zin heeft om te komen: tot 13 oktober heeft de KLM werelddeal-weken. We hebben ons laten vertellen dat het veel kan schelen in de prijs.

Tot gauw allemaal!
liefs van ons

P.S. Nog een paar 'weetjes':
- De portiers hier zijn super aardig. Wanneer we maar in de buurt van de slagbomen komen roept Lola al 'dia, dia' (Bon Dia) en Jimi heeft al door wanneer hij Bon Dia, Bon Tardi, Bon Nochi en Ayo moet zeggen.
- We hebben 2 leguanen in de tuin die Jimi 'Gonnie & Gijsje' genoemd heeft.
- Minke treuzelt wanneer ze iets uit de koelkast moet pakken omdat het zo heerlijk koel is om er met je hoofd in te zitten.
- We hebben alweer 3 weken geleden afscheid genomen van Joris en Fleur die we gekscherend 'de pubers' noemden. En zij noemden ons 'papa en mama'. Het liefst was Minke heel hard achter de auto aan gerend maar dat vond ze toch ook weer zo stom plus ze kon de kids moeilijk alleen thuis laten.
- In januari is eerder de laagste temperatuur ooit gemeten; 19,7 graden! De hoogste temperatuur hier was 37,5.
- Joris rijdt iedere dag van en naar zijn werk over de Koningin Julianabrug. 57 meter hoog en met een fantastisch uitzicht op het oude stadsgedeelte van Willemstad en de zee.
- Omdat het deze week zo helder was kon Joris vanaf kantoor Venezuela zien liggen.
- De papegaaien van het Hilton hotel heten Paco en Donna.
- We hebben BIJNA een nieuwe auto voor Minke (graag duimen!) en hebben regelmatig bezichtigingen voor nieuwe woonruimte.

• 06 September 2016 - 07:47

Joke De Nijs:

Ja ja over bijna zeven weken komen wij zeventien dagen naar jullie zonnige land,wij zijn benieuwd naar jullie dagelijks leven daar en vooral naar de kids,we kunnen niet wachten!!!!!
    Houdoe en tot dan

• 06 September 2016 - 08:24

Anne Van Grinsven:

Wat is het toch fijn om zo'n update te lezen!! Goed om te lezen dat jullie naast alle zon en nieuwe indrukken genieten van de 'vertrouwde' regenbuitjes, de koelkast en natuurlijk de stroopwafels. Heerlijk dat de kinderen het zo lekker doen.
    Geniet weer van jullie spulletjes en jouw nieuwe auto Minke (duim)
    liefs, Anne
    ow, en groetjes voor Gonnie en Gijsje :p

• 06 September 2016 - 10:41

Roland:

Ha lieve luitjes,

Ik kwam in de spam jullie berichtje tegen, dus heb jullie snel op de veilige lijst geet want ik vind het heel leuk om jullie berichten te lezen. Wat doen jullie het goed samen, zo te lezen. Echt leuk om iit zo te kunnen volgen en ik ben blij dat Neel en ik jullie straks mogen gaan bezoeken daar. We kijken er enorm naar uit.

Wat fijn dat Jimi het zo goed doet op school, dat zal heel geruststellend zijn voor jullie denk ik. En met die kleine lieve Lola zal ook snel haar draai vinden als ik het zo lees. Fijn hoor!

Nou ferme groeten vanuit Hulanda!

• 06 September 2016 - 22:08

Henk Ruij:

Dat klinkt allemaal weer goed. Lekker hoor, zo een paar jaartjes buitengaats werken. Je kunt het beroerder treffen, lijkt me zo. Leuk om te lezen in ieder geval. Zoeken ze daar ergens toevallig nog een communicatie-expert? Een autowasser is ook goed! Haha.

Groeten uit een - overigens tot op heden ook redelijk warm - Hulanda.

• 10 September 2016 - 17:47

Andrea:

Namaste Curaçao

• 11 September 2016 - 19:29

Janneke:

Lieve Minke en familie!
    Super leuk om jullie verslagen te lezen!
    Lijkt me een geweldige cursus Mindfullness daar!
    Heel veel liefs van Janneke